Jag läste boken och såg filmen

Standard

För ett tag sedan läste jag Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Häromdagen såg jag filmen och blev faktiskt lite besviken. Det fanns en svårdefinierad känsla i boken som jag saknade i filmen. Ett sug, smygande otäckt, ibland så otäckt att jag egentligen inte ville läsa vidare men ändå inte kunde låta bli. När jag läste boken kände jag dessutom verkligen något för alla karaktärerna, något jag inte gjorde i filmen.

Lite roligt är att när jag läste badhusscenen såg jag min gamla hemstads badhus i tankarna. Sen visade det sig att filmen var inspelad i staden och den scenen på just det badhuset. Kul.

Boken fick jag av Enligt O i pocketkedjan och filmen tipsade killen i videobutiken om. Först trodde jag inte att jag skulle våga se den men han försäkrade mig om att den läskiga scenen i källaren inte var med.

7 responses »

  1. Hade jag läst boken före jag sett filmen hade jag aldrig vågat se den . Men det är nog i alla fall min favorit i vampyrgenren i alla fall .

    • Jag tyckte filmen var ganska tam jämfört med boken. Som sagt, den där riktigt, riktigt otäcka känslan infann sig aldrig.

  2. Hej!
    Slank in här. 🙂
    Visst var boken kittlande bra! Jag trodde inte att genren var i min smak från början men ack så fel. Kanonbra!
    Däremot håller jag med dig helt angående filmen. Den tappade mycket!

    Ha det så gott!

    Frostnätter

    • Du är välkommen. Alltid roligt med en ny besökare.

      Verkligen en kanonbra bok, speciellt alla personskildringar och relationer.

  3. Förlåt. Jag upptäckte i dag via Ellens blogg att du också har en sån. Säkert har du sagt det medan jag har varit i andra tankar. Hädanefter läser jag den varje dag.
    Kraaaaaaaaaaam

Kommentera

