Bokfrågornas ABC – del 4

Lilla O är långt fram i alfabetet, undrar om jag någonsin kommer ikapp…

Bokstaven D

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Som vanligt har jag svårt att plocka ut en favorit. Fegt och tråkigt kanske, eller? Men kvinnliga nordiska författare ligger högt upp på listan. Anne Holt, Camilla Läckberg, Gretelise Holm, Åsa Larsson och Liza Marklund för att nämna en handfull.

Någon favoritperson kan jag bara inte komma på.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

Jag tror inte att jag läst ett enda drama sen gymnasiet. Det är kanske dags att prova.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

Damernas detektivbyrå, utan tvekan (se där, en favorit). Som bonus börjar den på D.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

December? Är jag så långt efter?

December behöver ju inte betyda vinter. December kan vara sommar. Jag tänker på 26 december 2004.

I …och himlen var oskyldigt blå har Åsa Larsson skrivit fantastiskt bra om just den dagen och dagarna som följde, Malin Sävstam skriver också bra i När livet stannar.


1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Bokfrågornas ABC – del 4

  1. Vågar inte riktigt läsa några böcker om tsunamin, men …och himlen var oskyldigt blå ligger och väntar.

    Postade nästa bokpåse idag, men lite sent så jag tror att det kommer på tisdag.

Kommentera

