Bokfrågornas ABC – del 3

Standard

Jag ligger långt efter i Lilla O’s utmaning, inga ursäkter -nu kör vi!

Bokstaven C

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

Böcker skrivna av kvinnor och kanske främst tänkta att läsas av kvinnor. De chick-lit jag har läst har mest varit lättsamma även om de jobbigare frågorna finns där också, de är bara maskerade med märkeskläder, partyn och pojkvänsfunderingar. Jag plockar fram en chick-lit när läsningen går trögt eller när jag behöver något lättsamt.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.

I boken När livet stannar skriver Malin Sävstam om hennes upplevelser under tsunamikatasrofen. Men framförallt handlar det om hur hon kämpade sig vidare efter att ha förlorat sin man, två av sina tre barn samt tre nära vänner.

Malin och sonen Axel får gå på många minnesstunder, begravningar och jordfästningar. Jag läser och ögonen svider av alla tårar. Jag imponeras av deras förmåga att gå vidare att trots all sorg fortfarande se ljusglimtar i livet.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut.  Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?

Jag måste erkänna att jag var tvungen att slå upp begreppet ”antihjälte” och fortfarande är jag inte helt säker på om jag är på rätt väg. När jag postat mitt inlägg ska jag läsa om alla andras antihjältar, men först efteråt för jag vill inte påverkas.

Så med diverse källors definitioner av begreppet går jag till bokhyllan och skummar igenom titlarna. Jag fastnar vid Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra) av Martina Haag.

För är inte Isabella Eklöf en antihjälte? En i mångas ögon misslyckad 30-årig kvinna som ljuger sig fram och drömmer om ett helt annat liv än det hon har.  Helt utan verklighetsförankring nästlar hon sig längre och längre in i nystanet av lögner och när hon till sist kraschar gör hon det med besked. Men lär hon sig något av det? Knappast.

Ändå får Isabella mina sympatier och jag hoppas verkligen att det ska lösa sig för henne, att hon ska få den där rollen hon drömmer om. Hon blir min antihjälte.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

Om du vill att dina barn ska bli begåvade så ska du berätta sagor för dem. Om du vill att de ska bli mycket begåvade så berätta ännu fler sagor för dem.  Albert Einstein

2 responses »

  1. Din egen definition av antihjälte funkar utmärkt! Hade inte tänkt på Isabella, men visst måste hon räknas som antihjälte. Sagor ja, det kanske är nyckeln. Värt att pröva! När livet stannar tror jag inte att jag fixar att läsa.

    Nu är paketet inlämnat på ICA med bloggnamn i båda böckerna!

  2. Pingback: Bokfrågornas ABC del 3 « enligt O

Kommentera

