Bokfrågornas ABC – del 1

Standard

Lilla O har startat en ny utmaning. Frågorna verkar kunna handla om det mesta så det här kan nog bli riktigt roligt och spännande. Nu kör vi.

Bokstaven A:

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Jag kan inte komma på någon bok jag läst som utspelar sig i Grekland eller på något sätt handlar om Grekland. Men jag har för mig att jag under en semesterresa till Kreta under mellanstadiet någon gång fullkomligt slukade böcker av Ed McBain. Minns polisen Steve Carella i 87:de distriktet. Är inte så säker på att jag skulle gilla böckerna lika mycket i dag.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

Oj, vilken svår fråga. Den enda jag kommer på är barnboken ”Eva & Adam” och den har jag inte ens läst själv.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Här fuskade jag lite och frågade mamma. Via Facebook, hon är hipp min mamma. Hon sa att min favoritbok att höra mamma eller pappa läsa var Hur gick det sen? av Tove jansson och att det var böckerna om Bella av Eva Eriksson som gällde när jag började läsa på egen hand, vilket jag gjorde tidigt.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som  på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Den första jag kommer att tänka på är En blomma i Afrikas öken av Waris Dirie. En mycket bra bok som tar upp det fruktansvärda i tvångsgifte och könsstympning men även den ofantliga styrkan hos en ung flicka.

Den andra boken är Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith.

Nu ser jag  fram emot bokstaven B.

3 responses »

  1. Jag har också en hipp mamma och mormor faktiskt! Det är många som tipsar om En blomma i Afrikas öken, kanske dags att läsa den. Trodde faktiskt att fler skulle köra semstervinklingen av Grekland, men du är den enda! Har bara läst en McBain för längesedan. Pappa gillade dem och jag gillade att vara tvärtemot.

  2. Pingback: Bokfrågornas ABC del 1 « enligt O

Kommentera

