En fantastisk dag

Standard

Har haft en alldeles fantastisk dag i skolan. Av två anledningar.

1. Jag struntade fullkomligt i planeringen eftersom den känns alldeles för avancerad för de här barnen. Lektionerna med PreKg (2-3åringar  någon 5-7åring) hittills har varit stökiga och inte känts så givande. Men idag följde jag magkänslan och hämtade LEGO-lådan istället för skrivtavlorna.

SUCCÉ! Barnen arbetade koncentrerat i 50 minuter, de fick träning i öga-handkoordination, konstruktionstänkande, samt färg och form. De fick öva sig på att dela med sig och jag kunde överösa dem med beröm istället för att låta arg och tjatig.

2. Sebastian. En ny pojke som kom till klassen idag. Han har hittills levt på gatan med sin bror och sin mormor. Han är 5 år men ser ut som 2. Vilken otrolig pojke. Lite orolig de första minuterna men efter att jag visat honom att jag inte tänkte lämna honom ensam och att allt var ok så slappnade han av.

LEGO byggde han hur bra som helst, han satte sig med en tavelkrita och en griffeltavla och ritade figurer, inte bara klottrade streck hips vips utan genomtänkta figurer, jag tror han gjorde en buss vid ett tillfälle och kanske en gubbe. Han började plocka undan på egen hand och hakade genast på när jag utmanade honom att plocka mer.

Jag lånade skolans kamera och tog bilder på honom, gladare och stoltare pojke har jag nog aldrig sett. Jag var också med och plockade ut ett par skor til honom och han ville inte göra något annat än att gå omkring efter det. Så vi höll varandra i handen och vandrade, runt, runt på skolgården. Bredvid oss satt mormor och fullkomligt lyste av stolthet och lycka.

Mormor pratar bara Tamil men av hennes ansiktsuttryck och kroppsrörelser kunde jag förstå att hon var väldigt tacksam.

Jag är så glad att jag fick ta hand om Sebastian så jag fick uppleva det här idag.

Hade fler dagar varit som denna hade jag nog  stannat här länge.

6 responses »

  1. Hej Hanna! Sag en kommentar fran dig hos en bok om dagen att du hade indisk adress. Haha lite komist for jag hade precis tankt efterlysa nagon som kunde tanka sig att lasa pa engelska och skicka bocker till just Indien! 😉

    Jag bor namligen ocksa i Indien, ja till och med Tamil Nadu.

    Anna

    http://boxofbarfi.blogspot.com

  2. Hej

    Hm, vet inte riktigt om jag förstått dig rätt. Läsa för vem? Vilka slags böcker är det du vill ha?

    Vart i Tamil Nadu bor du?

  3. Vilken fin historia. Det måste vara det bästa, att faktiskt känna att man gör nytta, alla dagar!

  4. Att känna att jag gör nytta är en härlig känsla. tyvärr infinner den sig inte alla dagar. Vissa dagar känner jag mig riktigt usel. Men försöker glömma de dagarna.

Kommentera

